7 maart 1916
Oprichting van "Bayerische Flugzeugwerke" in München.
1In de 100 jaar dat ze bestaan, kwamen de Bayerische Motorenwerke voor behoorlijk wat hete vuren te staan. Maar telkens weer krabbelden ze recht. Vandaag staat het concern uit München met zijn 116.000 werknemers en € 80 miljard omzet te boek als een toonbeeld van de Duitse industrie.
Oprichting van "Bayerische Flugzeugwerke" in München.
1Naamswijziging naar Bayerische Motorenwerke (BMW).
2Bouw van de eerste motorfiets, de R32.
3De eerste BMW auto is een feit. Hij heet Dixi en kwam er onder licentie van de Engelse autofabrikant Austin.
4BMW ontwikkelt de 303 - met de sindsdien kenmerkende nieren als radiatorgrille.
5BMW bouwt voor de Luftwaffe o.a. motoren en stelt ongeveer 25.000 dwangarbeiders en concentratiekampgevangenen te werk.
Lees meer 6De eerste naoorlogse auto is de "Barokengel" 501
7BMW zit in zware financiële moeilijkheden, de 6.500 werknemers vrezen voor hun baan, Daimler wil BMW overnemen. Maar batterijfabrikant Herbert Quandt redt verrassend de boel. De familie Quandt heeft overigens ook vandaag nog een vinger in de pap bij BMW.
9De middenklasse BMW 1500 zorgt voor de doorbraak.
10Eberhard von Kuenheim wordt ceo. Onder zijn 23-jarige heerschappij expandeert BMW wereldwijd.
12De Amerikaanse fabriek Spartanburg wordt geopend en BMW koopt de Britse constructeur Rover (Land Rover, MG, Mini).
14Na een miljardenverlies veroorzaakt door de overname van Rover, mag enkel Mini in de BMW-Groep blijven.
Lees meer 15Joint Venture in China.
16BMW verwerft de merknaam Rolls-Royce. Sindsdien worden de limousines in de nieuw gebouwde fabriek in Goodwood (Zuid-Engeland) gemaakt.
Lees meer 17