Rover 200 > Jaguar XJ220
Zijn achterlichten kreeg de Jaguar XJ220 - ooit even de snelste productieauto ter wereld - van een doordeweekse Rover 200. Hij verborg ze weliswaar achter zwarte latjes.
Dat de verschillende merken in de autobranche meer dan alleen knopjes en motoren uitwisselen, is al lang geen geheim meer. Van constructeurs van supersportwagens zou je zulke stunts echter minder verwachten. Hier zijn 10 voorbeelden van grandioze bolides die onderdelen bij een mindere god gaan halen zijn.
Zijn achterlichten kreeg de Jaguar XJ220 - ooit even de snelste productieauto ter wereld - van een doordeweekse Rover 200. Hij verborg ze weliswaar achter zwarte latjes.
Voor de ontwikkeling van de McLaren F1 werden kosten noch moeite gespaard. Behalve voor de buitenspiegels misschien - die stal de Engelse driezitter van de Volkswagen Corrado.
Voor de achterlichten van de M12 GTO speelde Brits sportwagenfabrikant Noble leentjebuur bij Ford. De strafste versie die later volgde - de M400 - deed hetzelfde bij de Hyundai Sonata.
Met de afschaffing van de klaplichten moest Lamborghini naar een alternatief systeem voor de Diablo. De Italianen zijn vervolgens gaan aankloppen bij Nissan, die de kijkers van de 300ZX ter beschikking stelde. Dezelfde set werd overigens ook voor de nog veel snellere R390 gebruikt.
De buitenspiegels, maar ook de achterlichten van een Alfa 4C komen uit de rekken van Fiat. Maar wie maalt daar om als je een nog geen 900kg wegende coupé met 240pk in de strijd kan werpen? En voor de criticasters: we beschouwen de 4C Competizione wél als een supersportwagen.
De Ultimate Aero van Shelby Super Cars is sneller dan een standaard-Veyron en blijft doorgaans niet lang in de achteruitkijkspiegel hangen. Doet zo'n exemplaar dat toch, als je er überhaupt al één tegenkomt, dan kan je makkelijk de koplampen van een oude Ford Focus spotten.
De Zonda is exclusief, superkrachtig en uiteraard peperduur. Al was Pagani nu ook weer niet vies van een kleine besparingsronde. Zo kwam de volledige klimaatregeling uit het Rover-magazijn en het instrumentarium van de Lancia Y.
Eind jaren '80 maakte de autowereld kennis met de Aston Martin Virage, in '96 V8 Coupé gedoopt. Die had de kop van een bullebak... en de achterlichten van een Volkswagen Scirocco van de tweede generatie.
Het piepkleine Britse sportwagenmerk Marcos had met de Marcasite nog maar eens een handgemaakte roadster in de tabellen geparkeerd. Om dat model 's nachts te kunnen zien aankomen, werd beroep gedaan op de ogen van de door Pininfarina getekende Peugeot 406 Coupé.
De Ford Sierra stond, behalve in zijn Cosworth-uitvoering uiteraard, bekend als een doodbrave familiesedan. Zijn stralers achteraan werden echter voor het goede doel gerecycleerd - om bij de pijlsnelle RS200-rallybolide achteraan twee gaten op te vullen.