Citroën Karin Concept (1980)
Geïnspireerd door de Lancia Stratos Sibilo Concept van twee jaar eerder. Met drie zitplaatsen en een uiterst vreemde vormgeving.
Voor de lancering van een nieuw automodel krijgen we doorgaans te maken met één of meerdere concept cars. Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van studiemodellen waar we achteraf weinig of niets meer van vernemen. Auto55.be duikt in het jaren 80-archief en zet 10 door velen vergeten concept cars in de kijker.
Geïnspireerd door de Lancia Stratos Sibilo Concept van twee jaar eerder. Met drie zitplaatsen en een uiterst vreemde vormgeving.
Op basis van Audi's Ur-Quattro. Werd geschrapt nadat de rallysport het zonder Groep B en S moest stellen. Een 2.1l vijfcilinder-in-lijn bracht het vermogen op 300pk.
Vierwielaangedreven door een dubbel geblazen zestienhonderd en goed voor maar liefst 600pk. Matchbox bracht er in 1986 een schaalmodel van op de markt.
MID4 staat voor middenmotor en vierwielaandrijving. De eerste Nissan met vierwielsturing. Twee jaar later afgelost door de MID4 Type II, maar van een productversie is het nooit gekomen.
De meest bizarre creatie uit deze lijst. Bestond in wezen uit twee aan elkaar gehechte delen met elk een eigen motor (een 1.6 en een 2.2). Bood plaats aan 8 inzittenden.
Getekend door Pininfarina en de eerste Ferrari met vier deuren. Was onderhuids een 400GT. Mocht van Enzo Ferrari in productie, maar het lot besliste daar anders over.
Zou in 1992, na een publieke voorstelling twee jaar voordien, op de markt verschijnen. Werd echter neergesabeld door Amerikaanse instanties die toezagen op het veiligheidsaspect en als klap op de vuurpijl ging één van de toeleveranciers failliet.
De eerste stijstudie met een HUD (Head Up Display). Had vierwielsturing met minder dan 40km/u op de teller voor meer stabiliteit en een beter weggedrag.
Een driewieler in twee versies (met 15 of 36pk) aangedreven door een tweecilindermotor uit een motorfiets die in de zuinigste afstelling slechts 1,18l/100km verbruikte. Dook in 1993 op in de blockbuster Demolition Man.
Gebaseerd op de Fiat Ritmo. Hing met amper 9 plastic panelen aan elkaar om het totaalgewicht te drukken. Fiat gaf uiteindelijk de voorkeur aan koetswerken uit metaal en schrapte het project.