Porsche Boxster
Een Porsche met middenmotor waar vaak onterecht op wordt neergekeken. Met 204pk bij de lancering niet heel erg krachtig, maar wel een echte rijdersauto. Zijn naam dankt hij aan de samentrekking van Boxer en Roadster.
Wie tegenwoordig een nieuwe auto op de kop tikt voor € 10.000 of minder, hoeft niet op tonnen luxe of kracht te rekenen. Maar het kan ook anders. Auto55.be zet daarom 10 sportauto's van weleer op een rij die vandaag nog steeds stevig van leer kunnen geven en ook nog eens betaalbaar zijn bij aankoop. De gekozen volgorde is voor alle duidelijkheid willekeurig.
Een Porsche met middenmotor waar vaak onterecht op wordt neergekeken. Met 204pk bij de lancering niet heel erg krachtig, maar wel een echte rijdersauto. Zijn naam dankt hij aan de samentrekking van Boxer en Roadster.
De opvolger van de illustere M3 E30, uitgerust met een drieliter 6-in-lijn die 286pk opwekt. Subtiel vormgegeven, maar wel ideaal speelgoed voor op de Nürburgring.
De vijfde Nissan uit de Z-reeks. Bruut dankzij z'n atmosferische 3.5l V6 die 280pk ontwikkelt. Door een vrouwenpanel ooit uitgeroepen tot auto met de meest sexy vormgegeven kont.
Het buitenbeentje uit deze lijst vanwege z'n extreme karakter en zeer hoogtoerige 1.8l V-TEC krachtbron met 190pk die de voorwielen aandrijft. Een echte boy-racer en enkel voor liefhebbers. Beperkt in oplage.
Net zoals sommige anderen in deze lijst eerder een snelle hatch dan een rasechte sporter, maar toch het vermelden waard. In 1999 gelanceerd, in zijn begindagen uitgerust met een 210pk sterke 1.8l turbomotor en standaard met een haldex-koppeling om voor vierwielaandrijving te zorgen. De eerste Audi S met een viercilinder.
Geen allemansvriend vanwege z'n ontwerp, maar wel bloedsnel. Renault propte er in de jaren 2000 een 225pk sterke tweeliter turbomotor in. Ook met vijf deuren.
Werd wel eens de Ferrari van de armen genoemd. De opvolger van de eerste in massa geproduceerde auto met middenmotor komende uit Japan. In de jaren '90 naar Europa uitgevoerd met een 156pk sterke atmosferische tweeliter. Nog steeds geliefd in tuningmiddens.
Ooit de natte droom van overvallers. Banaal vormgegeven, maar ook gevreesd in rallymiddens door zijn zeer efficiënte vierwielaandrijving. De straatversie puurde rond de eeuwwisseling 218pk uit een geblazen tweeliter boxermotor. Is er ook in breakvorm.
De meest verkochte roadster ter wereld die - ook al beweren sommigen het tegendeel - ook onder de categorie sportwagens valt. Van de derde generatie kan het motorvermogen oplopen tot 160pk.
Opvolger van een iconische trendsetter. Haalt sinds 2004 de kaap van 200pk en houdt vast aan taditionele designelementen. Te vinden als drie- of vijfdeurs, met DSG-automaat of manuele versnellingbak.