Maak kennis met de BMW 8 convertible

Bekijk 18 foto's
Door: BV 02-11-2018

Het is een week geleden dat we je hier bij auto55.be het eerste oordeel van de BMW 850i xDrive meegaven (zie test hier). In de inleiding staat er al dat ook een cabriolet - of convertible zo je wil - er zit aan te komen. Die is er nu. Dit zijn de eerste gegevens en bevindingen. We konden het ding namelijk al eens betasten en besnuffelen.

Compleet gamma

Dat er een cabriolet van de nieuwe 8-Reeks komt, is verre van een verrassing. BMW mag dan wel het tegendeel beweren, maar deze modelreeks neemt de fakkel van de 6-Series over. Met precies dezelfde koetswerkvormen. De Gran Coupé, een vierdeurs met een lage daklijn, duikt wellicht binnenkort voor het eerst op.

Afmetingen

BMW wil graag dat nieuwe cijfertje verantwoorden door de lat op verschillende vlakken hoger te leggen. Afwerking, snufjes (met voor het eerst draadloze updates van het besturingssysteem), sportiviteit als je dat wil, maar net zo goed comfort als dat je voorkeur wegdraagt. Opvallend - het is géén plus voor wat de afmetingen betreft. Alleen de breedte nam toe, met één miezerig centimetertje. De convertible volgt natuurlijk diezelfde trend. Z’n lengte van 4,85m en hoogte van 1,34m tonen telkens wat lagere cijfers dan z’n voorganger. En het geldt ook voor de kofferinhoud. Er past nu nog 350l in. Met het dak open is het vanzelfsprekend nog minder. Een neerklapbare achterbank standaard. De laadruimte is met andere woorden niet erg hoog, maar je kan er wel eens iets in kwijt dat wat langer is.

Fluisterstil

De kofferklep is voortaan elektrisch bediend. De Duitsers weten dat zulks een primeur is voor een cabriolet. Het vereiste een extra sensor en een paar lijnen computercode. Kwestie van te verhinderen dat je de koffer bedient terwijl het dak aan haar transformatie bezig is. Dat kan overigens tot 50km/u, geschiedt vanzelfsprekend geheel elektrisch en neemt amper 15 tellen in beslag. In tegenstelling tot de kofferklep (waarvan BMW ons verzekerde dat het nog wordt aangepast) opereert het dak bijna fluisterstil. In gesloten toestand heeft het een uitgesproken gesofisticeerde vorm, waardoor het bijna net zo vloeiend is vormgegeven als een stalen dak. Dat is dan weer vooral te danken aan ellipsvormige spanbalken. Een truc die de Duitsers van Rolls-Royce geleerd hebben. De geluidisolatie zou uitstekend zijn. “Dak dicht en je kan zonder je stem te verheffen met elkaar spreken zonder je stem te verheffen", luidt de belofte.

Een vierzitter?

Vooraan zit je uitstekend. Achteraan is het allemaal wat krapper. We aarzelen om er de term vierzitter op de kleven. Achter ondertekende, die niet van de grootste is, geraak je wél je benen kwijt, maar dat zal zeker niet bij iedereen het geval zijn. Toch lijkt de achterbank bij de convertible minder de louter academische functie te vervullen dan bij z’n gesloten evenknie. Omdat je er makkelijker geraakt bijvoorbeeld, zonder de beperking van het dak. Zeker wanneer de frameloze zijruiten zich tot onder de gordellijn hebben verzonken, raak je er gemakkelijk. Bij de coupé vergt dat flink wat klouterwerk.

Onder de kap

Onder de motorkap vinden in eerste instantie dezelfde motoren terug als bij z’n gesloten versie. De 840d heeft een drieliter diesel onder de kap. Ja, nog steeds een diesel. De Duitsers zijn nog niet van plan die af te zweren. Je ziet hier ook waarom. De eenheid is in staat om, in combinatie met een achttrapsautomaat met integraalaandrijving, puike prestaties te combineren met een opmerkelijke zuinigheid. 320pk en 680Nm stuwen de cabrio in 5,2 tellen naar 100km/u terwijl het verbruiksgemiddelde (volgens de nieuwe WLTP-cyclus) minder dan 6,3l/100km bedraagt. De benzine - een 4,4l V8 met 530pk en 750Nm - slurpt elke 100km geheid 10 liter uit de tank. Die is sneller: 3,9 seconden. Maak je er een sprint van tegen een gesloten exemplaar, dan loopt de coupé telkens een paar tienden uit. De cabrio weegt een tikkeltje meer. Zo’n meerlagige kap is niet licht. Twee pyrotechnisch bediende aluminium rolbeugels die onder de achterste hoofdsteunen verstopt zitten evenmin. Structurele verstevigingen moesten echter niet aangebracht worden. BMW wist van meet af aan dat een cabrio op het menu zou staan.

Geef commentaar
comments by Disqus