Het
Amerikaanse Dodge vervolledigt na 8 jaar het Viper-gamma met een
convertible. Het is alweer van 1992 geleden dat de RT/10 Roadster (de open
versie met bescheiden hoes die je van slecht weer beschermt) werd
gelanceerd. In 1996 volgde de GTS Coupé. Na 8 jaar raakt een koetswerk
natuurlijk wat verouderd. Gelukkig vindt Dodge dit ook maken ze van de
gelegenheid gebruik om hun nieuwste sportwagen een vernieuwde look
te geven. De koplampen en achterlichten zorgen ervoor dat je hem direct
herkent. Achter de koplampen, die uiteen gehouden worden door een groter
rooster, schuilen voortaan 3 ronde schijnwerpers. De achtersteven valt op
door een hertekende kofferklep die beter aansluit met de gehele lijn van
de wagen. Ook de achterlichten werden hervormd en in tweeën gesplitst.
Voorts vertoond het koetswerk enkele nieuwe welvingen die zorgen voor een
verbeterde stroomlijn. Het dak tenslotte kan volledig verstopt
worden onder een perfect geïntegreerde afdekking.
Onder de immense motorkap schuilt een gigantische 8.3 liter V10 van 500 pk en 678 Nm! Daarmee is Dodge meteen de enige constructeur ter wereld die zoveel vermogen in een productiewagen aanbiedt. Grote 18” wielen met bandenmaatje 275/35 vooraan en 19” wielen met maatje 345/30 achteraan, een onfhankelijke ophanging en krachtige remmen zorgen ervoor dat je je nieuwe Viper niet meteen in het decor achterlaat.
Het speleding zal pas in augustus 2002 van de band lopen in DaimlerChrysler fabriek op de Conner Avenue in Detroit. Of en wanneer de eerste Convertible naar ons land komt weten we nog niet.