Om
de kosten zoveel mogelijk te drukken worden overal ter wereld
samenwerkingsakkoorden gesloten. Alle grote merken implementeren zo hun
eigen platformpolitiek. Meerdere wagens worden dan op éénzelfde platform
gebouwd, wat een enorme besparing betekent in de ontwikkelingskosten.
Immers, hoe meer je kan besparen in de ontwikkelingsfasen, des te sneller
de wagens renderen. In een autolandschap -met bikkelharde concurrentie-
dat steeds sneller nieuwe modellen lanceert is dit
erg belangrijk. De Italiaanse Fiat-group heeft met General Motors
een akkoord bekomen om voor de opvolger van de Alfa Spider een
GM-onderstel te gebruiken. Daarmee komt de volgende versie van de Spider
meteen op het chassis te staan van onder andere de toekomstige Vectra en
Omega. Opel is immers een dochteronderneming van GM en gebruikt/herbruikt
ook allerhande GM-onderstellen.
De nieuwe Spider zou pas rond 2004 op de markt komen en zou eveneens voor een terugkeer van de Italianen op het Amerikaanse vasteland moeten zorgen.