De turbodiesel kan prat gaan op zijn lage verbruik dankzij de lage interne wrijving (door de eenvoudige motorarchitectuur en de aandrijving van de nokkenassen en de injectiepomp door één enkele getande riem), klepstoters met roltuimelaars (zorgen voor geringere wrijving in de cilinderkop bij lage toerentallen), lichte bewegende onderdelen en een efficient verbrandingssysteem met 4 kleppen per cilinder. Bovendien wordt de brandstof uitermate fijn verneveld, waardoor de verbranding nog efficiënter verloopt en de hoeveelheid stikstofoxides en roetdeeltjes tot een minimum konden worden beperkt. De brandstof wordt onder een druk van maximaal 1.600 bar in de cilinders verstoven. Twee katalysatoren zorgen ervoor dat de D5 moeiteloos de EURO III-norm passeert.
Volvo dieselt weer mee
Nadat
de productie van de oude dieselkrachtbron van Audi-origine kortelings werd
stopgezet komt Volvo nu aandraven met de specificaties van hun huiseigen
dieselmotor. Deze gloednieuwe motor werd gebaseerd op hunmso-spacerun: yes">
aluminium motorblok met vijf cilinders. De common-rail is de
allereerste diesel die door Volvo zelf wordt gebouwd. De D5 levert 163 pk
bij 4.000 t/min en 340 Nm bij 1.750 t/min. Op Volvo’s verlanglijstje
stonden prestaties, verbruik, lawaai, gewicht en uitstoot bovenaan. Vanaf
deze zomer komt de D5 onder de kap van de sportieve S60 en de S80, even
later volgt de V70. De vermogens zorgt ervoor dat de S60 9,5 seconden
gebruikt om tot 100 km/h op te trekken. Bij de V70 en de S80 is dat 9,8
seconden. Alle drie zijn ze 210 km/h snel en hernemen ze in de hoogste
versnelling in minder dan 10 sec van 80 tot 120 km/h. Naar gelang het
model verbruikt de nieuwe motor (volgens de norm) niet meer dan 6 tot 6,4
l/100 km in de gemengde cyclus.
Geef commentaar
comments by Disqus