Onderhuids merken we het verdwijnen van de 1.5 en 1.8 op. Beide worden vervangen door de een 1.6 die 98 pk levert. De instapmotor blijft de 1.3 , goed voor 72 pk en de top wordt verzorgd door een 2.0 van 130 pk. Dieselen doe je met de 2-liter TDVi die nu dankzij een turbo met variabele geometrie 100 pk sterk is. Doordat er aan de ophanging werd gesleuteld (nieuwe schokdempers en dwarsarmen) biedt de 323 nu een scherper stuur en meer rijplezier
Voortaan zijn er vier uitrustingen verkrijgbaar op de 323: i, Si, TSi, en TRSi. Behalve de i krijgen ze allen een standaard ABS en dito frontale en zijdelingse airbags. De goedkoopste 323 moet 489.000 BEF of 12.122 EURO opbrengen. Belangrijk om te vermelden nog is dat Mazda bij deze verjongingskuur afzag van een verdere productie van de driedeurs.