De Laguna II dankt zijn resultaat aan een erg stijve structuur en een specifieke opstelling van motor, versnellingsbak en luchtfilterhuis die de geprogrammeerde vervorming van de koets niet beïnvloeden. Hij krijgt naast het gebruikelijke veiligheidsassortiment 8 airbags, Renault’s SRP-systeem (frontale airbags met variabel volume naargelang de impact en veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers), zitkussens die het doorschuifrisico beperken en drie driepuntsgordels achteraan waarvan de buitenste mét gordelspanner en spankrachtbegrenzer. Bovendien werd de bestuurderspost voorzien van een dubbele gordelspanner (in plaats van 1) waardoor de voorwaartse beweging van het lichaam doeltreffender kan worden afgeremd. Dit levert ook een betere bescherming van de onderste ledematen op. Door een speciale energieabsorberende structuur ter hoogte van vloer worden de kansen op verwondingen aan voeten en enkels tot een minimum herleid.
Laguna II gooit puntenklassement Euro NCAP overhoop
De
nieuwe Renault Laguna haalde als allereerste wagen ter wereld, alle
segmenten samen, vijf sterren op de Euro NCAP botsproeven. De te behalen
score varieert normaal van 1 tot 4 sterren, maar omdat de Laguna II voor
het eerst dit resultaat heeft overschreden, werd de maximumscore
opgetrokken tot 5 sterren. Hij behaalde een uitzonderlijke score van
33,1/34.
Geef commentaar
comments by Disqus