Voetgangers komen er niet al te berooid vanaf dankzij een intensief onderzoek op het gebied van voetgangersveiligheid. Door het speciaal ontwikkelde prototype ASV (Advanced Safety Vehicle) en met dank van voetgangerdummy 'Polar II' wist Honda haar Civic erg 'pedestrian friendly' te maken. Een grote vrije ruimte onder de motorkap zorgt ervoor dat die ongehinderd kan vervormen waardoor de crashenergie beter kan worden geabsorbeerd. Vervormbare motorkapscharnieren en schokabsorberende ruitenwisserarmen zorgen ook voor meer veiligheid. Tot slot zijn er nog energieabsorberende spatbordbevestigingen.
Ook bij zijdelingse aanrijdingen doet de nieuwe Civic het erg goed met 89%. Samen met frontale tests crash de Civic tegen 4 sterren. Bij de frontale crashes rijdt het voertuig tegen 64km/h tegen een vervormbaar obstakel. Bij de zijdelingse crashes wordt het voertuig gegrepen door een vervormbaar obstakel tegen 50km/h. De Civic is uitgerust met frontale en zijdelingse airbags, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers vooraan, 5 driepuntsgordels en bevestigingspunten voor ISOFIX-kinderzitjes.