Het
gaat prima met de Peugeot. De Franse constructeur verkocht in West-Europa
in de eerste helft van het jaar 763.000 wagens, goed voor een
marktpenetratie 8,3%. In een markt die tegenover dezelfde periode vorig
jaar 1,7% kromp, verkocht Peugeot 9,2% extra. Buiten West-Europa doet
Peugeot het eveneens erg goed. De Fransen verkochten er 20,5% meer wagens.
Ook de vorige jaren kon het merk afsluiten met stijgende verkoopcijfers.
Als Peugeot in zijn opzet slaagt om dit jaar 1.800.000 inschrijvingen te
halen zal het 7,5% meer verkocht hebben dan in 2000. In amper 4 jaar tijd
zal de wereldwijde verkoop met 50% zijn toegenomen. De meest Peugeot-geile
landen zijn Spanje, Portugal, Frankrijk, Groot-Brittanië, de Benelux en
Denemarken. Gemiddeld is 3 op 25 verkochte wagens er een Peugeot. In
Duitsland, Italië, Zwitserland, Zweden en Ierland is het marktaandeel het
kleinst.
Peugeot
dankt deze prima cijfers aan het succes van de 206, 307, 406 en 607. De
kleine 206 is sinds september ’98 te koop en binnen zijn segment het
best verkochte model. Vorige maand lanceerde het merk de 307. In Frankrijk
was de compacte middenklasser meteen de best verkochte wagen in zijn
klasse met een penetratie van 5%. De 406 blijft bevestigen en de 607, die
net 1 jaar werd, staat op het punt de top
tien van zijn segment binnen te stappen.
Peugeot
vertelt ons nog even dat het kosten nog moeite spaart om de kwaliteit van
zijn producten continu te verbeteren. Dat dat een belangrijke factor is
mag uit de bovenvermelde gegevens blijken. De constructeur wil ook beter
tegemoet komen aan de behoeften van de klanten met een individueel service
aanbod.