Het koetswerk van de SL 55 AMG onderscheidt zich van de basis SL door dynamischere zijschorten, verdonkerde achterlichten, vier verchroomde uitlaten en gigantische 18duims wielen. Het interieur trekt die opgedreven sportiviteit door in de integraalstoelen met geperforeerd leder en gekleurde stiksels, aluminium decoratie en klokjes met lichte achtergrond en zilverkleurige naalden.
De V8 van 5,5 liter met turbolader hoest 476pk op en een, op z’n zachts gezegd, bangelijk koppel van 700Nm dat bij amper 2.650t/min vrijkomt. De SL 55 AMG houdt dat koppel probleemloos aan tot 4.600t/min. De coupé is elektronisch begrensd op 250km/h en schiet na 4,7sec over de 100km/h. Schakelen gebeurt met een verder ontwikkelde elektronische gestuurde vijfbak die bediend wordt met knoppen op het stuurwiel.
Natuurlijk krijgt deze AMG-versie, net als de SL 500 overigens, de elektronische systemen als Sensotronic Brake Control en Active Body Control ophanging. Wie het nieuws over de nieuwe SL 500 nog even rustig wil nalezen kan terecht bij het artikel van 01-08-01.