De M3 GTR is in staat tot spetterende prestaties dankzij een 4-liter grote V8 motor. Om aan de heersende milieu- en lawaainormen te voldoen sneuvelen 100 paarden. In de versie voor de openbare weg blijft 350pk over. Dat is slechts 7pk meer dan de klassieke M3 met 3.2 zescilinder, maar toch moeten de prestaties meer dan uitbundig zijn. De M3 GTR erft namelijk het met carbonvezel versterkte dakpaneel, motorkap, kofferklep, achterspoiler en voor- en achterschorten. De tweezitter weegt daardoor amper 1.350kg en pakt daardoor uit met een verhouding gewicht/vermogen van nauwelijks 3,86kg per pk.
Net als de raceversie staat de M3 GTR op gigantische 19duims alu wielen. Mede dankzij de haast perfecte gewichtsverdeling moet de handling uitstekend worden. De ophanging bleef extreem sportief en de GTR hangt dan ook maar net boven de grond. Schakelen gebeurt met de raceversnellingsbak met zes verhouding en de sportkoppeling met twee schijven.
BMW heeft een prijskaartje van ongeveer € 250.000 of een dikke 10 miljoen BEF in het achterhoofd.