DaimlerChrysler
heeft op de Tokyo Motorshow een gloednieuwe concept staan. De F400 Carving
is een open tweezitter waarin alles om ‘het rijden’ zelf gaat. De
wagen is voorzien van de modernste snufjes om de actieve veiligheid op een
ongekend hoog niveau te tillen. De belangrijkste nieuwigheid in de F400 is
dat het camber van de wielen tot 20% kan variëren, al naargelang de
rijomstandigheden. Mercedes schoeide de concept met volledig nieuw
ontwikkelde banden die in combinatie met het variabele camber tot 30%
hogere zijdelingse krachten kunnen verwerken. De F400 kan een maximale
dwarsvernelling van 1,28G aan. Wetende dat de betere sportwagens zowat 1G
halen, kan Mercedes’ nieuwste paradepaardje dus een pak sneller door de
bochten. De skiërs onder ons zullen trouwens de term carving wel herkennen. Dat betekent in de sneeuwsport dat je met moderne ski’s
als het ware door de sneeuw snijdt en dus snellere bochten kan nemen.
Stuttgart
zal de chassis-technologie verder blijven onderzoeken om het volledige
potentieel te ontdekken. Naast een erg hoge bochtenstabiliteit verbeterde
de algemene actieve veiligheid middels een verdere ondersteuning van het
ESP-systeem. Bovendien heeft de F400 voor vertragingen van 100km/u tot
stilstand een vijftal meter minder nodig dan (potentiële) concurrenten.
De
F400 pakt tevens uit met een elektronisch gestuurd stuurhuis. Hierbij
pikken sensoren de stuurbewegingen van de chauffeur op en geven deze door
aan twee microcomputers in het stuurhuis. Het hele elektronische
besturingssysteem (letterlijk) werkt zonder mechanische onderdelen. Om de
doeltreffendheid van de ophanging ten top te drijven, is het studiemodel
uitgerust met een actieve hydropneumatische ophanging die de zachtheid en
demping van de wagen continu aan de weg- en rijomstandigheden aanpast.