De nieuweling ziet er weliswaar compact uit, toch groeide hij ten opzichte van het vorige model. De Ibiza is nu 3,95m lang, 7,7cm meer dan zijn voorganger. In de hoogte groeide hij net geen 2cm, waardoor hij nu 1,44m hoog is, en met een totale breedte van 1,77m groeide het nieuwe model ook daar 5,6cm. De wielbasis bedraagt 2,46m. Daardoor hebben de passagiers achteraan nu 6cm meer beenruimte en groeide de koffer tot 267l.
Ook het interieur is volledig vernieuwd. De nieuwe cockpit ademt volgens Seat de sfeer van een competitiewagen. Achter het nieuwe dashboard, dat in de vorm van de wijzerplaten en de verluchtingsroosters verwijst naar de nieuwe opvallende stijlkenmerken van de buitenzijde, neem je voortaan plaats in een volledig aanpasbare bestuurderszetel. Het stuurwiel is nu ook in de hoogte en de diepte verstelbaar. In de sportversies krijgen alle inzittenden Ő dus ook achteraan Ő kuipzetels.
Het chassis en de afstelling van de ophangingscomponenten werden door Seat onder handen genomen. De processorgestuurde elektrohydraulische stuurbekrachtiging past de graad van bekrachtiging aan op basis van de snelheid, de positie van de wielen én de snelheid waarmee aan het stuur gedraaid wordt. Daardoor stuurt de nieuwe Ibiza scherper en preciezer en krijgt de bestuurder meer feedback.
De Ibiza komt er in 6 motorisaties: 3 benzines en 3 diesels. Bij de benzines is er keuze uit een aluminium 1.2l driecilinder - voor het eerst terug te vinden in een Seat Ő van 64pk (bij 5.400t/min.) en twee 1.4l viercilinders van 75pk (bij 5.000t/min) en 100pk (bij 6.000t/min.). De 1.4 van 75pk kan gekoppeld worden aan een automaat.
Bij de diesels opent de 1.9Sdi van 64pk (bij 4.000t/min.) het rijtje, gevolgd door een 1.9TDI van 100pk (bij 4.000t/min). De nieuwe topdiesel wordt de 1.9TDI met 130pk (bij 4.000t/min) en 320Nm (bij 1.900t/min.). Daarmee haalt de Seat een top van 207km/u en spurt hij naar 100km/u in 9,4sec. De snelste benzine (1.4 100pk) houdt het voor bekeken bij 191km/u en kan niet in minder dan 11,2sec naar 100. De 130pk diesel wordt gekoppeld aan een zesbak.
Seat zal de nieuwe Ibiza commercialiseren in 3 uitvoeringen: Stella (de basisuitvoering), Sport (met een sportieve aankleding) en Signo (de luxueuzere variant). In België worden dat dan de minder fantasierijke benamingen: Comfort, Sport en Luxe. Als alles goed gaat staat de Ibiza half 2002 bij de dealer.