Onder de kap komt een 1.8l turbomotor. Die kennen we al uit andere producten van de VAG-groep (zoals de Skoda Octavia RS), maar die werd door Seat Sport (o.a. ook verantwoordelijk voor de competitiewagens van het merk) wat opgekitteld. Hij produceert nu 210pk bij 5.700t/min en 270Nm bij 2.100 tot 5.000t/min. Het geheel wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De twintigklepper trekt de Leon Cupra R in amper 7,2sec naar 100km/u. De topsnelheid bedraagt 237km/u.
Het onderstel werd door Seat Sport aan het toegenomen vermogen aangepast. Het door hen ontwikkelde ‘Agile Chassis’ omvat o.a. aangepaste veren en dempers, gewijzigde ophangingsarmen en vasthechtingspunten en potentere remmen (Brembo, rondom geventileerd). Daardoor en door het standaard gemonteerde 17-duims lichtmetaal met 225/45 rubber moet de Seat meer feedback geven aan de bestuurder, een betere wegligging hebben en precieser te sturen zijn. De veiligheid wordt gewaarborgd door frontale en zijdelingse airbags vooraan en een hele elektronicawinkel (ABS met remkrachtverdeler en noodremassistentie, tractiecontrole en stabiliteitscontrole).
Het interieur is nagenoeg identiek als dat Leon Cupra met zwart lederen sportzetels, witte wijzerplaten en metaalaccenten (voor bijv. de pedalen). Voor uiterlijke herkenbaarheid zorgen de specifieke velgen, een gewijzigde voor- en achterbumper en de dakspoiler achteraan. Het kleurenpallet is net als dat van de wat ‘gewonere’ Leon Cupra beperkt. Enkel geel, rood en zwart zal leverbaar zijn. De sportieveling wordt nog voor de zomer bij de dealers verwacht.