Uiterlijk werd de Forester grondig onder handen genomen. Het algehele design werd wat boller, moderner en agressiever gelijnd. Vooraan wijzigde de vorm van de koplampen (voortaan voorzien van helder afdekglas) en werd het radiatorrooster groter. De vorm van de motorkap volgt de frons van de koplampen. Zowel vooraan als achteraan werden de bumpers hertekend en achteraan valt ook de nieuwe hexagonale kofferklep op. Die wordt geflankeerd door driehoekige lichtblokken. Door de nieuwe koetswerkstructuur wordt de nieuwe Forester lichter én sterker.
Onderhuids blijft de basisstructuur met de boxermotor en de standaard vierwielaandrijving (beide typerend voor het merk uit Japan) ongewijzigd. Onder de kap komen de reeds gekende 2-liter benzinemotoren met 125 of 177pk. Ze worden standaard aan een vijfbak gekoppeld, een automaat met vier gangwissels is optioneel. Een aangepaste ophanging zou wel voor een efficiëntere demping en meer comfort moeten zorgen. De vrije hoogte nam ook toe, waardoor Subaru de Forester -geholpen door het nieuwe ontwerp- nog meer als SUV kan profileren.
De nieuwe Forester komt pas in het najaar naar België.