Onder de kap ligt een 1.686cc common-rail diesel met 1.600bar inspuitdruk. De diesel van Isuzu-origine heeft verder ook nog vier kleppen per cilincer, dubbele bovenliggende nokkenassen en een turbocompressor met variabele inlaat. De krachtbron, die Honda CTDi doopte, produceert daarmee 100pk bij 4.400t/min en 220Nm trekkracht bij 1.800t./min. De Civic CTDi, die toch minstens 1340kg weegt, haalt 100km/u na 11,2sec en haalt een top van 182km/u. Naast het soepele karakter van de motor moet ook het lage verbruik -5,0l/100km voor de gecombineerde cyclus- een belangrijk verkoopsargument zijn.
De 1.7 CTDi-modellen zullen net als de huidige 3 en 5 deurs benzinemodellen in het Britse Swindon van de band lopen. Voor de diesel kan je kiezen tussen de uitrustingen S, LS en ES. De goedkoopste en duurste driedeursversie kosten dan respectievelijk € 16.325 en € 19.175. Voor de vijfdeurs schommelt de prijs tussen € 17.185 en € 20.145.