De nieuwe koets laat een uitstekende Cx van 0,28 optekenen. De uitgekiende luchtstroom mindert volgens Saab bovendien de positieve lift op de achteras waardoor de 9-3, die zich nu nog duidelijker als een sportieve Sedan profileert, langer stabiel zou moeten blijven.
Saab introduceert meteen ook een aantal nieuwe motorversies. Er komen drie nieuwe turbogeladen 2-liter benzinemotoren met vermogens van 150pk (typeaanduiding 1.8t), 175pk (typeaanduiding 2.0t) en 210pk (typeaanduiding 2.0T). Ook de 2.2 common-rail turbodiesel met 125pk zal present zijn. Het vermogen vindt zijn weg naar het asfalt via de voorwielaandrijving en een handgeschakelde vijfbak. Er zal ook geopteerd kunnen worden voor een manuele zesbak een of een automaat met vijf verhoudingen. Die laatste beschikt overigens ook over een stand die manueel schakelen (via het pookje of met knoppen aan het stuur) mogelijk maakt. De 9-3 zal verkrijgbaar zijn in de afwerkingsniveau’s Linear (met stoffen bekleding), Arc (met 16-duims lichtmetaal, leder en houtinleg) en Vector (met 17-duimsvelgen, aluminiumdecoratie en een leder-stofcombinatie) die elk een eigen sfeer oproepen. Daarnaast zal ook de type-aanduiding Aero behouden blijven voor de krachtigste topuitvoeringen.
Het onderstel van GM is hetzelfde als dat van de nieuwe Opel Vectra, zij het met een iets kortere (-2,5cm) wielbasis. De onafhankelijke wielophanging is van het type McPherson vooraan, achteraan maakt men gebruik van een multi-linksysteem. Een hulponderstel met rubberen verbindingspunten aan de voorzijde moet trillingen beperken terwijl een laag gemonteerd stuurhuis voor een direct en accuraat stuurgevoel moet zorgen.
Ook op het vlak van comfort, uitrusting, veiligheid en technologie moet de Zweed weer volledig up-to-date zijn. Daartoe voorziet men de integratie van o.a. Dual-zone airco, bluetooth draadloze technologie voor links met GSM en handcomputer, een geavanceerd ESP-systeem, nieuwe actieve hoofdsteunen, parkeersensoren, zes airbagsij
De introductie volgt in september.