Bentley heeft van z’n op stapel staande sportwagen weer wat meer details
vrijgegeven. Over de motor deze keerij De sportwagen, die naar
Bentley’s zeggen plaats zal bieden voor 4 inzittenden plus bagage,
krijgt een W12 onder de kap. Binnen de groep wordt die al door VW en Audi
gebruikt. Daar produceert die 420pk en 550Nm, maar de ingenieurs bij
Bentley namen de krachtbron onder handen en
monteerden o.a. twee turbo’s. Het exacte vermogen is nog niet
vrijgegeven, maar men spreekt over meer dan 500pk. Over het koppel wil
Bentley alleen kwijt dat het ‘meer dan voldoende’ zal zijn. We gokken
gezien de toename in vermogen op meer dan 750Nm. Ook belangrijk -want een
traditie waar de klanten van het luxemerk aan hechten- is dat de motor
volledig gebouwd zal worden in Bentley’s fabriek in Crewe (en dus niet
samen met de andere VAG-producten van de band zal lopen).
Om al dat
geweld op een veilige en comfortabele manier op de baan te krijgen opteert
Bentley voor het eerst in haar geschiedenis voor vierwielaandrijving. Die
krijgt het motorvermogen doorgestuurd via een geautomatiseerde zesbak met
bediening via peddels aan het stuur. Bentley belooft een acceleratie van 0
naar 100km/u in minder dan 5 seconden en een topsnelheid van dik 290km/u.
Voor de
ophanging kozen de ingenieurs een multi-link systeem achteraan en dubbele
wishbones vooraan. Uiteraard met een elektronisch gestuurde demping die
een maximum aan comfort moet combineren met een nooit geziene
handelbaarheid. Stabiliteitscontrole wordt gemonteerd voor als het toch
misgaat.
Op meer
details, onder andere over het interieur, is het nog even wachten.