De
Duitse motorgigant uit Stuttgart ontwikkelt samen met lichtspecialist
Hella lichten die meedraaien in de bochten. Op zich niet echt een nieuw
ideeij Citroën kwam er in 1967 in de DS al mee op de proppen, maar het
principe raakte erna wat in de vergeethoek. De laatste tijd
wordt het echter door verschillende constructeurs terug van onder
het stof gehaald en gecombineerd met de nieuwe (Xenon)
verlichtingstechnieken. Mercedes opteert in dit geval voor een actief
computergestuurd systeem dat rekening houdt met de snelheid en de stand
van het stuurwiel en de Bixenonlichten middels electromotoren aanpast. Als
de wagen snel rijdt, gebeurt dat quasi onmiddellijk terwijl de
afstellingsnelheid bij een lagere snelheid evenredig veel trager wordt. Op
die manier ziet de bestuurder als hij traag rijdt de wijziging in
afstelling beter gebeuren en zal hij niet verward geraken door de
aangepaste lichtbundel. De zichtbaarheid gaat er volgens de constructeur
spectaculair op vooruit; de bochten zouden tot 90% beter verlicht kunnen
worden.
Het systeem wordt momenteel getest en zou in de lente van volgend jaar in productie kunnen gaan. Omdat het huidige systeem gebaseerd is op de lichten van de recent gelanceerde E-Klasse, die nog een lange productcyclus voor zich heeft, lijkt het logisch dat die er als eerste mee uitgerust zal worden.