Het aanbod van Volkswagen wordt tijdens het eerste kwartaal van volgend
jaar uitgebreid met de langverwachte monovolume op basis van de Golf. De
Touran, die naar alle waarschijnlijkheid op het autosalon van Parijs aan
het grote publiek zal getoond worden, meet 4,39m in de lengte, 1,79m in de
breedte en 1,63m in de hoogte. Daarmee is het model zoals verwacht een
gedoodverfde concurrent voor de Citroën Picasso, Renault Megane,
Mitsubishi Space Star en bovenal de Opel Zafira. Het model zal immers net
als die laatste plaats kunnen bieden aan zeven inzittenden. De tweede
zetelrij bestaat uit drie individuele zetels die naar believen versteld,
dichtgeplooid of verwijderd kunnen
worden. Een derde zitrij met plaats voor twee personen is optioneel en
vindt net als bij de Zafira in ongebruikte toestand een plaatsje onder de
vloer. Met vijf zitplaatsen in gebruik kan je in de koffer nog steeds meer
dan 600l bagage kwijt. De laadcapaciteit bedraagt 650kg. Volkswagen heeft
er ook alles aan gedaan om het interieur zo gerieflijk mogelijk te makenij
er zijn niet minder dan 39 verschillende opbergvakjes.
De
Touran, waarmee Volkswagen met de derde lancering op rij -na de
luxeterreinwagen Touareg en de limousine Phaeton- een nieuw nichesegment
binnenstapt, zal in eerste instantie verkrijgbaar worden in drie
uitrustingsniveau’s en met drie direct ingespoten benzine- (FSI) en
dieselmotoren (TDI). Het vermogen daarvan varieert van 100 tot 136pk. Alle
motoren zullen standaard gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak,
een primeur in dit segment. Later komt er ook nog een nieuw ontwikkelde
automaat, eveneens met zes verhoudingen.
De
veiligheidsuitrusting van de Touran omvat sowieso driepuntsgordels op alle
zitplaatsen, de nodige collectie plofkussens, ABS met remassistentie en
ESP stabiliteitscontrole.
De
nieuweling zal door Auto 5000 GmbH in opdracht van VW in Wolfsburg gebouwd
worden. Daardoor ontstaan 3.500 nieuwe arbeidsplaatsen.