De Duitse constructeur stelt, ook al in Parijs, de nieuwe S4
voor. Die zal net als de vorige versie aangeboden worden als berline en
als Avant. Het kloppende sportieve hart van deze nieuwe sportwagen is de
4.163cc achtcilindermotor in V-vorm met dubbele bovenliggende nokkenassen
en een totaal van 40 kleppen (5 per cilinder). Die motor weegt met 195kg
exact evenveel als de 2.7l V6 biturbo uit de vorige versie. Om de
krachtbron compact te houden verplaatsten de motoringenieurs bij Audi de
kettingaandrijving van de nokkenassen en de hulporganen naar de andere
kant. Daardoor is de motor slechts 46,4cm lang wat een besparing betekent
van 5,2cm. Met een maximumvermogen van 344pk bij 7.000t/min. en 410Nm
koppel bij 3.500t/min. kan de S4, gekoppeld aan een sportief gespreide
handgeschakelde zesbak, naar 100km/u in amper 5,6sec. Voor de berline is
dat; de Avant heeft 2 tienden meer nodig. De topsnelheid is zoals steeds
elektronisch begrensd op 250km/u. Een Quattro vierwielaandrijving en
235/40 R18 banden moeten de kracht op de weg zetten.
Op het vlak
van design trekken de S-versies de kaart van de discretie. Geen opzichtige
attributen, maar wel een gewijzigde voorbumper met grotere
luchtinlaatopeningen, gewijzigde radiatorroosters vooraan, titaniumkleurige
behuizing voor de Xenon-koplampen en apart vormgegeven beschermprofielen op
de deuren. Andere kenmerken zijn het latje op de kofferklep bij de berline,
natuurlijk het 18-duims lichtmetaal en de dikke dubbele uitlaatlijn met aan
elke kant een pijp. Chroomaccenten aan het kofferdeksel, de ruitomlijsting,
roosters vooraan, spiegelbehuizing en -bij de Avant- de dakrails
vervolledigen de opsomming.
Het
interieur is voorzien van elektrisch verstelbare Recaro-sportzetels,
specifieke wijzerplaten met grijze achtergrond en het met leder beklede
driespakige sportstuur. Op de commercialisering is het wel nog even wachten,
pas in de lente van 2003 kunnen we hem in België verwachten.