De
meest populaire Duitse zondagskrant, Bild am
Sonntag, reikt elk jaar het gouden stuurwiel uit. Dat is een prijs voor de
meest interessante -zeg maar beste- nieuwkomer in elk van vier categorieën;
compacte wagens, middenklassers, wagens uit het topsegment en monovolumes.
Een 28-koppige jury die zoals steeds bestond uit journalisten, ingenieurs,
vertegenwoordigers uit de autosport en bekende Duitsers heeft de
kandidaten twee dagen lang aan de tand gevoeld op het testterrein van
Pirelli in het Italiaanse Vizzola bij Milaan. Bij de compacte wagens kaapt
de Ford Fiësta de prijs weg, voor de Renault Mégane en de Seat Ibiza.
Het is voor Ford al de zevende keer dat ze het gouden stuurwiel in
ontvangst mogen nemen want de constructeur won eerder al met de Focus,
Mondeo, Ka, Escort en Scorpio. De originele Fiësta viel tijdens de eerste
uitgave, in 1976 al eens in de prijzen.
Bij
de middenklassers werd de Opel Vectra verkozen voor de Skoda Superb en de
Mazda 6. In de topklasse moeten de VW Phaeton en de Mercedes E-Klasse de
duimen leggen voor de nieuwe Audi A8. Zijn grotendeels uit aluminium
bestaande structuur bezorgd hem voor op het vlak van gewichtsverhouding en
de daaraan gekoppelde voordelen voor de rijeigenschappen een voordeel op
de concurrentie. In de categorie van de monovolumes eindigt de Mercedes
Vaneo verassend op de tweede plaats gevolgd door de Lancia Phedra. De
nieuwe Renault Espace staat er als enige auto van Franse origine op het
bovenste schavotje.
De
winnaar in een vijfde categorie, die van de terreinwagens, werd bepaald
door de lezers van Bild am Sonntag. Zij kozen de VW Touareg boven de BMW
X5 en de Porsche Cayenne.