Het nieuwe ontwerp is 5,83m lang, 1,66m hoog en 1,90m breed. De wielbasis werd 3,57m lang en de koffer heeft voortaan een inhoud van 460l, wat voldoende moet zijn voor vier golftassen. Voor de aandrijving zorgt een evolutie van de V12-motor zoals die onlangs in de BMW 7-reeks werd geïntroduceerd. Nog steeds atmosferisch werd de cilinderinhoud vergroot naar 6,75l. Die braakt 460pk uit, maar met comfort als absolute prioriteit is het koppel van cruciaal belang. De krachtbron is dan ook goed voor 720Nm. Driekwart daarvan is reeds vanaf 1.000t/min beschikbaar. Een automatische zesbak, ook al afkomstig uit de 7, zorgt voor de overbrenging. Ondanks de grootte en het forse gewicht kan de nieuwe luxewagen naar een begrensde top van 240km/u en kan er geaccelereerd worden van 0 naar 100km/u in amper 5,9sec.
Een aluminium onderstel en een ophanging met dubbele wishbones vooraan en een multi-linksysteem achteraan, voorzien van een elektronisch gestuurde luchtvering, zorgen voor optimaal wegcontact, een hoge stijfheid en een optimale filtering van oneffenheden. Ook als de eigenaar occasioneel zelf achter het stuurwiel plaatsneemt, moet de sensatie optimaal zijn. Daarom koos BMW voor een tandheugelbekrachtiging. De grote wielbasis stond toe dat de dikke V12 achter de vooras werd gemonteerd. Daardoor werd een ideale 50/50 gewichtsverhouding bekomen met positieve gevolgen voor zowel de handelbaarheid als het comfort.
In het interieur gaat de meest aandacht uit naar de passagiers. Die krijgen toegang tot de luxueuze binnenzijde via deuren die naar achteren, tegengesteld aan een gebruikelijk portier openen. Zoals het hoort, gebruikt men enkel materialen van de beste kwaliteit. De productietechnieken werden gemoderniseerd maar de afwerking gebeurt nog steeds met de hand. In het interieur worden niet minder dan 6 volledige vellen van het fijnste leder verwerkt, om over hout en chroom nog te zwijgen. Aan dat alles hangt natuurlijk een fors prijskaartje; op het 19-duims lichtmetaal rust een kapitaal van € 320.000.