Om het ontwerp voldoende diepgang te geven worden stijlelementen uit de 80-jarige geschiedenis van het merk gebruikt. Aan de Bentley Speed Six uit 1928 en de Bentley R-Continental uit 1952 dankt deze coupé o.a. de lange wielbasis en korte overhangen, de dubbele ronde koplampen, het typerende kippengaas-radiatorrooster en de uitgesproken schouderlijn met extra bolling ter hoogte van de achterste wielkasten. De uitzonderlijke lengte van de motorkap, en de ruimte tussen de A-stijl en de vooras zorgen voor een overmatig dominante snuit die meteen zorgt voor een krachtig uiterlijk. Een relatief lage daklijn met kleine ruiten zorgt binnenin voor een geborgen gevoel. De ruitomlijsting ziet er uit alsof ze met een enkele nonchalante maar goed geplaatste pennentrek werd getekend en om dat te ondersteunen werd de middelste stijl weggelaten. De dikke C-stijl voorziet immers voldoende stevigheid. Om aan hoge snelheden voldoende stabiliteit te verzekeren werd een spoiler ingebouwd net onder de achterruit. Die is geheel onzichtbaar en komt pas bij hoge snelheden tevoorschijn, waardoor de zuivere lijn bij normaal gebruik ononderbroken blijft. Het interieur werd zo getekend dat het trouwe Bentley-cliënteel zich er ogenblikkelijk thuis voelt. Veel hout, blinkende materialen en leder van de allerbeste kwaliteit dus. Er werd speciaal aandacht besteed aan de indeling van het interieur zodat iedereen, ongeacht de lengte, even comfortabel kan zitten, ook achteraan. Het instrumentenbord bestaat uit klassiek getekende, ronde klokken die achter uitsnijdingen, diep in het dashboard liggen. Het analoge klokje in de middenconsole, van de gerenommeerde Zwitserse fabrikant Breitling, onderstreept de zin voor detail. Er werd zelfs aan de kofferruimte gedacht; 355l is ruimschoots voldoende voor de bagage van 2 personen of enkele van de onmisbare golftassen.
Het technische verhaal wijkt weinig af van wat we van VW gewend zijn. Het chassis is in wezen hetzelfde als dat van de Audi A8 of VW Phaeton, met een elektronisch gestuurde luchtophanging waarvan de afstelling in dit geval even comfortabel als sportief is, en een variant van de uit de VW Phaeton afkomstige 6-liter W12 benzinemotor in het vooronder. Nochtans is stellen dat VW’s zoveelste uitwisselingsconcept is, niet correct. De VW-ingenieurs bij Bentley kregen immers opvallend veel vrijheid voor het aanpassen van zowel chassis als motor. Bij dat laatste resulteerde dat o.a. in de toevoeging van twee turboladers. Een heel aantal noemenswaardige wapenfeiten zijn het gevolg. De veiligheidsvoorzieningen, zowel actief als passief, zijn nog nooit zo hoog geweest in een Bentley, het is de eerste Bentley met vierwielaandrijving en eveneens de eerste met een zestrapsautomaat met bediening door middel van paddels aan het stuur. Een motorvermogen van 560pk en een maximumkoppel van 560Nm bij een zeer lage 1.600t/min zorgen ervoor dat deze coupé ondanks een gewicht van ruim 2,3ton kan accelereren naar 100km/u in amper 4,8sec en een topsnelheid haalt van 318km/u. Dat maakt hem niet alleen de snelste Bentley ooit, maar ook de snelste coupé ter wereld.
Na meer dan een jaar kruimeltjes rapen, sinds de eerste voorstelling in april 2002, en de voorstelling van het preproductiemodel op het Autosalon van Parijs, in september van vorig jaar, is het definitieve productiemodel dus een feit. Het kostenplaatje zou tussen € 200.000 en € 250.000 liggen en dat is alvast minder dan de Bentleys die momenteel in de catalogus staan.