Ford biedt de Fiësta sinds eind 2002 aan met een gerobotiseerde Durashift EST (Electronic Shift Technology) versnellingsbak, maar enkel in combinatie met de 1.4l 16v benzinemotor. Daarin komt nu verandering want ook wie opteert voor een 1.4l TDCi common rail turbodieselmotor met 68pk zal voortaan kunnen opteren voor de Durashift. De Durashift transmissie combineert de voordelen van een handgeschakelde wagen met het gebruiksgemak van een automaat. De bestuurder kan immers zelf een versnelling kiezen door tegen het pookje te tikken, waarna de wagen zelf koppelt en de gewenste versnelling selecteert, ofwel volautomatisch rijden.
Het verbruik van de Fiësta TDCi met Durashift technologie bedraagt slechts 4,3l/100km voor de gemengde cyclus. De stedelijke cyclus moet kunnen met 5,3l/100km en buiten de stad moet zelfs 3,7l volstaan. Sinds de introductie op de benzineversie, 9 maanden geleden, kon Ford al 16.000 bestellingen voor een benzineversie met Durashift noteren. Door deze technologie nu ook beschikbaar te maken in combinatie met de dieselmotor, hoopt Ford dat aantal nog fors te kunnen vergroten.