Omdat de koetswerklijn niet onderbroken wordt tussen het motorgedeelte en het passagiersgedeelte zat zelf uit een enkel volume bestaat, is dit in feite een monovolume (MPV). Seat zelf verkiest echter de term MSV voor deze 4,29m lange, 1,81m brede en 1,55m hoge wagen. MSV staat daar voor ‘Multi Sport Vehicle’, een verwijzing naar de ontegensprekelijk sportieve vormgeving van het geheel. De snuit wordt gedomineerd door de inmiddels karakteristiek gevormde grille met groot merklogo en de zeer spits toelopende katachtige koplampen. Een aflopende daklijn en een dalende plooilijn op de flanken, die ontstaat boven de voorste wielkasten, benadrukken het aërodynamische aspect. Grote 19-duims wielen met laagprofielbanden en een verlaagd chassis maken het plaatje compleet.
Het Altea prototype biedt plaats aan vier inzittenden met individuele zetels (de productieversie krijgt naar alle waarschijnlijkheid een achterbank met drie plaatsen). Onder de kap zit een 2.0l direct ingespoten benzinemotor (FSI) en dat is een primeur voor het Spaanse merk. De krachtbron is afkomstig van grote broer Audi en heeft een maximumvermogen van 150pk. De krachten word op de aangedreven voorwielen overgedragen door een automatische Tiptronic-zesbak.
De definitieve productieversie zou niet lang op zich laten wachten, mogelijk wordt die al in maart voorgesteld op het Autosalon van Genève.