Aan de binnenzijde veranderen de Italianen wat aan de materiaalkeuze en kleuren. De materialen zijn voortaan van een hogere kwaliteit terwijl lichtere kleurenschema’s de ruimte-indruk versterken. De combinatie van materialen en kleuren resulteert in drie mogelijke afwerkingsvormen; Sport (zwart domineert), Elegant (beige) en Classic (grijs).
Alfa Romeo biedt de 166 aan met vier benzinemotoren, waarvan één nieuwe, en twee diesels. De 150pk sterke 2.0TS, de 2.5 V6 24v met 188pk en de 3.2 V6 24v met 240pk zijn de gekende benzinemotoren. Een 3.0 V6 met 220pk komt nu tussen de twee topmotorisaties in. De turbodiesels zijn de 150pk sterke 2.4JTD 10v en de 175pk sterke 2.4 Multijet (common-rail directe injectie van de tweede generatie) met 20 kleppen. Alle motoren, met uitzondering van de nieuwe 3.0 V6 benzine die enkel met een vijftrapsautomaat te krijgen valt, worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde bak met zes verhoudingen. De Multijet diesel kan ook gecombineerd worden met een vijftrapsautomaat.
Alfa heeft de gelegenheid te baat genomen om ook de optielijst wat uit te breiden. Je kan voortaan o.a. Bi-Xenonlampen en vijf types lichtmetalen velgen (waaronder een exclusieve gespaakte 18-duimsvelg) krijgen.