Dat is een stoer ogend derivaat van de 25, dat net als deze laatste met een drie- of vijfdeurskoetswerk verkrijgbaar zal zijn. Het uiterlijk werd aangepast met dikke, nieuwe voor- en achterbumpers, zijprofielen, een grotere grille, spatbordbeschermers en 16-duims velgen. Het ontwerp omvat ook in de bumper ingewerkte richtingaanwijzers en mistlichten, dakrails, een aan het ontwerp aangepaste hendel voor de kofferklep, nieuwe koetswerkkleuren en, last but not least, een nieuw Rover-logo.
Het interieur werd bedacht met een aangepaste middenconsole, waardoor die nu terug wat meer bij de tijd is. In het interieur vinden we vier individuele zitplaatsen met uitgesproken sportieve steunkussens. Je kan de Streetwise ook krijgen voor vijf inzittenden, maar dat is steeds een optie. Er zijn de obligate nieuwe stofjes en materialen (waaronder aluminium), een nieuw sportstuurtje en een blauw verlicht instrumentencluster. Je kan het model krijgen in drie afwerkingsniveaus; Streetwise, Streetwise S en Streetwise SE.
Wat techniek betreft zijn er geen noemenswaardige wijzigingen te vermelden. De Streetwise krijgt gewoon de motoren van de 25 onder de kap; een 1.4 met 84pk, een 1.4 met 103pk en een 2-liter turbodiesel met 101pk. Later komt daar nog een 1.6 met 109pk bij die ook met automaat verkrijgbaar zal zijn. De versnellingsbak en de aandrijving op de voorwielen bleef ongewijzigd, alleen de ophanging werd aangepast zodat de bodemvrijheid gevoelig groter werd. Terreinwaardig is het model dus nietij Rover noemt het dan ook een Urban On-Roader.