De beschermingssytemen aan boord worden in functie van de situatie ontplooid. De frontale airbags hebben immers twee ontplooiingstijden. Daarnaast zijn er nieuw ontworpen hoofd- en rompairbags en standaard gemonteerde gordelspanners en spankrachtbegrenzers met twee tussenkomstdrempels. Verstevigde voorruitstijlen en rolbeugels achter de zetels beschermen inzittenden bij een dakloze koprol.
Mercedes wil de SLK als een echte sportwagen profileren, en zal dat bij uitstek doen met de SLK 55 AMG. Deze achtcilinder zal 360pk en 510Nm ontwikkelen en gekoppeld worden aan de nieuwe 7G-Tronic zeventrapsautomaat van het merk. Daarmee moet 100km/u na 4,9sec op de teller staan. De constructeur ontwikkelde ook een nieuwe zescilindermotor, waarover we het eerder al hadden, die met 272pk 25% meer vermogen en met 350Nm 13% meer koppel in huis heeft dan z’n voorganger. Deze SLK 350 haalt 100km/u al na 5,6sec in combinatie met een handgeschakelde bak. De 7G-Tronic waarmee deze motor ook gecombineerd zal kunnen worden, pitst daar nog een tiende af. De 163pk sterke 200 Kompressor zal voor het eerst in het gamma worden aangeboden. Die neemt genoegen met een gemiddeld verbruik van 8,7l voor de Europese gemengde cyclus.
De sportief afgestelde ophanging verschilt van die van de voorganger door een vooras met drie gloednieuw ontworpen ophangingsarmen, een tandheugelstuur en een nog krachtiger remsysteem. De Mercedes-ingenieurs wijzigden een aantal details aan de meerarmige achteras en pasten hem aan aan de toegenomen spoorbreedte. Afhankelijk van het gekozen model staat de nieuwe SLK-Klasse standaard op lichtmetalen wielen van 16, 17 of 18 duim. Een sportophanging met verlaagde vering staat op de optielijst.
Mercedes introduceert op de SLK ook een nieuw comfortitem, dat AIRSCARF gedoopt werd. Het is een nekverwarming die een stroom warme lucht genereert die ontsnapt via verluchtingssleuven in de hoofdsteunen. Daartoe werd een vernieuwend verwarmingssysteem in de rugleuning van de stoelen geïntegreerd. De luchtstroom houdt de nek, de hals en het hoofd warm en biedt zo meer en langer cabrioplezier in ongunstige omstandigheden.