De fabrikant stelde deze combinatie al voor als 111R, maar de Exige heeft een aangepaste set-up en een agressief ogend aërodynamisch pakket. Dat laatste genereert bij 160km/u een supplementaire neerwaartse druk van 41,2kg; 19,3kg op de voorwielen en 21,9kg op de aangedreven achterwielen. De motor heeft een vermogensopbrengst van 192pk bij 7.800t/min. De atmosferische 1796cc viercilinder-in-lijn heeft dan ook recht op dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, multipoint sequentiële brandstofinjectie en variabele kleppentiming en Őlift. Het koppel piekt op 181Nm bij 6.800t/min. De sturing van de motor werd door Lotus vervangen door een eigen sturingseenheid. Die deelt de motor in feite op in twee werkingsmodi; eentje lager dan 6.200 toeren voor ‘normaal’ gebruik en een hogesnelheidsafstelling daarboven. Op bedrijfstemperatuur mag de bestuurder tot 8.500t/min gaan. Het leeggewicht van 875kg levert een ongewoon gunstige pk/gewichtsverhouding op van 4,56kg per pk. Concreet betekent dat dat de Exige na amper 5,2sec de kaap van de 100km/u rondt en de topsnelheid 237km/u bedraagt. De spurt naar 160km/u (100Mph) neemt amper 13,2sec in beslag. Bovendien voldoet de krachtbron aan de Euro IV emissienorm en neemt ze genoegen met een gemiddeld verbruik van 8,8l/100km.
De Exige heeft recht op een specifieke binnen- en buitenuitrusting, met onder meer zwarte lichtgewicht 16-duimsvelgen vooraan en 17-duimsvelgen achteraan, een aangepast instrumentenbord en een zetelbekleding met Exige-logo. Een Touring- en Performance Pack zijn optioneel.