Voortaan bestaat het benzinegamma van de 307 enkel nog uit motoren met 16 kleppen. De instapversies ruilen hun 8-kleps 1.4l (TU3JP) immers in voor de nieuwe 1.4l 16v (ET3J4) met dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze motor heeft een zuigerverplaatsing van 1360cc en ontwikkelt 90pk bij 5.250t/min. en 133Nm bij 3.250t/min. 90% Van het koppel is vanaf 2.000t/min. ter beschikking. Door de cilinderkop, de luchtinlaat, de uitlaat en de distributie onder handen te nemen steeg het vermogen met bijna 14pk en het koppel met 13Nm. Peugeot schakelt de krachtbron aan een met de hand bediende vijfbak, gebaseerd op die van de vorige 1.4, maar met een kortere overbrengingsverhouding voor de eerste twee versnellingen.
De nieuwe 1.4 laat wat betere acceleratiecijfers opmeten en verbruikt gemiddeld 2 deciliter minder op de gemengde cyclus. De voornaamste verbetering zit bij de topsnelheid. Zelfs de Break is nu 170km/u snel. Voorheen hield die het al bij 160km/u voor bekeken. De Berlines halen een top van 172km/u en ronden de kaap van 100km/u in 12,8sec. De Break heeft voor het sprintje 13,5sec nodig.