Deze nieuwe telg is geheel nieuw ontworpen en krijgt een volledig onafhankelijke elektronisch gecontroleerde luchtophanging, permanente vierwielaandrijving, een intelligente zestrapsautomaat en zal plaats bieden aan maximaal zeven inzittenden op drie zitrijen. De twee achterste zetels zullen in een handomdraai in de vloer geklapt kunnen worden. Onder de kap zit een van Jaguar afkomstige 4.4l V8, die goed is voor 300pk, en door Land Rover werd aangepast om ook op terrein optimaal te presteren. De Britten omschrijven het model alvast als “schitterend op de weg, onovertroffen op het terrein”. Om ervoor te zorgen dat de bestuurder de capaciteiten van de Discovery maximaal benut, introduceert Land Rover “Terrain Response”. Dat is een nieuw systeem waarmee de bestuurder via een draaischakelaar vijf verschillende terreinstanden kan selecteren. De elektronica van de Discovery past dan alle systemen, van de ophanging tot de instelling van de afdaalhulp of de tractiecontrole, af voor die specifieke ondergrond. Andere innovaties zijn een DVD-navigatiesysteem en meedraaiende koplampen.
De ontwerpers tekenden voor het project een moderne, strakke koets in lijn met de nieuwe Land Rover-stijl. Toch werden tal van typische Discovery-trekjes behouden. Dan denken we onder meer aan een asymmetrische kofferklep, het niveauverschil in het dak en een luchtinlaat aan één zijde van de carrosserie. Het front met talrijke verticale lijnen en de korte overhangen voor- en achteraan doen ook nog steeds denken aan het origineel.