Het interieur onderscheidt zich van de vorige generatie door een geheel nieuw ontwerp en een kleurenschema met twee tinten. De verstelbaarheid van de stoelen werd vergroot en er is meer hoofdruimte. In de bagageruimte voorziet Jeep onder meer een omkeerbare vloerbedekking om de koffer te vrijwaren van schade en vuil. In de uitrustings- en optielijsten zullen onder meer een GPS navigatiesysteem, DVD-installatie, een handenvrij telefoonsysteem en parkeerhulp terug te vinden zijn.
Jeep zal drie verschillende vierwielaandrijfsystemen aanbieden. Het gaat dan om de Quadra-Trac I, Quadra-Trac II en Quadra-Drive. Het eerste is een automatisch systeem dat enkel als de grip gecompromitteerd wordt, de voorwielen van aandrijfkracht voorziet. De laatste twee zijn permanent vierwielaangedreven en omvatten onder meer een reductiebak. Onder de kap komen drie benzinemotoren; een 3.7l V6 met enkele bovenliggende nokkenas (die vervangt de huidige 4.0 zes-in-lijn), een 4.7l V8 Őook met bovenliggende nokkenas- en een nieuwe HEMI 5.7l V8. Ze worden steeds gekoppeld aan een automaat met 5 verhoudingen.
De voortrein houdt contact met de weg middels een volledig onafhankelijke voorophanging. Die beschikt over 13% meer veerweg dan het huidige model. Achteraan wordt gebruik gemaakt van een nieuwe vijflink-ophanging met geleidingsarm.
De productie start tijdens het derde kwartaal van dit jaar in de Jefferson North fabriek in Detroit. De productie voor de markten buiten Noord Amerika zou van start moeten gaan tijdens het eerste kwartaal van 2005. Die wagen zullen in het Oostenrijkse Graz van de band lopen.