Opel Astra: dynamische driedeurs

Opel Astra: dynamische driedeurs
Bekijk 8 foto's
Door: BV 17-08-2004
Op het Autosalon van Parijs zal Opel de nieuwe Astra driedeurs voorstellen. Die zal het huidige gamma, dat bestaat uit de vijfdeurs en de break, komen versterken. Dit maal opteerde Opel overigens niet voor een eerder saaie vijfdeurs met twee weggewerkte portieren, maar voor een heuse dynamische coupé. De nieuwste Astra-telg krijgt dan ook de toevoeging GTC, wat staat voor Grand Turismo Compact. Het was overigens met de concept van de GTC dat Opel in 2003 het design van de Astra toetste aan de meningen van het grote publiek. De 4288mm lange, 2033mm brede (inclusief buitenspiegels) en 1413mm hoge) driedeurs valt op door de korte overhangen, de opvallende achterlichten en een nog spitser toelopende voor- en achtersteven. Een dynamiek die Opel versterkt door de rijhoogte ten opzichte van de vijfdeurs met 15mm te beperken.

De constructeur benadrukt dat de functionaliteit van het model nagenoeg gelijk zal zijn aan de vijfdeurs. Het koffervolume blijft met 380l alvast ongewijzigd. De rugleuning van de achterzetels is standaard 60:40 en optioneel 40:20:40 neerklapbaar.

Het lanceringsaanbod zal bestaan uit vijf benzinemotoren en drie dieselmotoren die we allen kennen uit de vijfdeurs. Het vermogen varieert daarbij van 90 tot 200pk, terwijl alle beschikbare motorversies voldoen aan de Euro 4-normen. De beide 2.0 turbobenzinemotoren met 175 en 200pk en de 1.9 CDTI’s van 120 en 150pk vormen de sportieve kern van het gamma.

De Astra GTC zal uitsluitend bij Opel Belgium in Antwerpen van de band lopen. Opel verwacht jaarlijks ongeveer 70.000 stuks te slijten, wat binnen het Astra-aanbod 15 tot 20% van de inschrijvingen zou vertegenwoordigen. De GTC komt in de lente van volgend jaar op de markt.

Geef commentaar
comments by Disqus