Het eerder gemelde marktonderzoek bracht onder meer aan het licht dat vrouwen een goed toegankelijk voertuig willen, met veel opbergmogelijkheden. Het antwoord van de YCC bestaat niet enkel uit de twee grote vleugeldeuren die automatisch openen zodra de houder van een opvallend trendy sleutel (die zelfs als een accessoire rond de hals kan gedragen worden) het voertuig dicht genoeg genaderd is, maar ook uit talrijke opbergvakken in de middentunnel. Om daar ruimte vrij te maken verhuisden de handrem en de versnellingshendel naar het stuurwiel, waar de functies met een knopje te bedienen zijn. De grote deuren zorgen bovendien voor een goed zicht rondom, terwijl de achterruit eindigt waar de auto eindigt. Handig voor wie last heeft met parkeren, en dat blijkt zowat de helft van alle weggebruikers te zijn. De YCC beschikt dan ook over een functie die de bestuurder bij het voorbijrijden van een parkeerplaats aangeeft of die ruim genoeg is voor de wagen én kan desnoods zelf de parkeerplaats inrijden.
Voor de vormgeving werd voornamelijk gekozen voor eenvoud en eerlijke materialen. Om de aankleding af te stemmen op de smaak van het moment heeft men bij Volvo een systeem met verwisselbare zetelkussens en vloermatjes bedacht. Zo kan een gezellig winters donkerrood tijdens de zomer probleemloos gewisseld worden voor licht linnen. Het instrumentenbord bestaat enkel uit een snelheidsindicator en een aanduiding van de actieradius. Al de rest, zo is de mening, is overbodig. Stijlvol en sportief is het uiterlijk, maar er is meer aan de hand. De lak heeft immers een speciale vuilafstotende behandeling gekregen waardoor de YCC minder moet gewassen worden. Het donkere plastic maakt het geheel dan weer minder gevoelig voor krassen. Een leuk detail, waarvoor Volvo al het patent heeft aangevraagd, is de kantelende deurdorpel. Daardoor werd de uitsnijding van de deur hoger, maar -vooral- kunnen vuile strepen en plekken vermeden worden. De vuile buitenkant draait immers weg. Dergelijke netheid geldt ook bij het tanken; een druk op de buitenring en de tankdop opent zonder dat er contact moet gemaakt worden. Ook voor het reservoir van de ruitensproeiers moet je voor één keer niet de motorkap open doen. Andere details, zoals de aparte steunen voor de hakken, zijn ons inziens wat te ver gezocht, maar gekheid mag op zo’n model.
Volvo zal dus de komende jaren nog vrouwvriendelijker worden, zonder uiteraard de traditionele waarden van het model te laten verwateren. Uitzonderlijk is dat helemaal niet. Bij de Audi A2 kunnen de vloeistoffen immers bijgevuld worden zonder dat de motorkap open moet, bij de BMW 7-Reeks zitten handrem en versnellingshendel aan het stuurwiel, Renault heeft tankkleppen met een geïntegreerde sluiting waardoor je je niet meer vuil kan maken en de nieuwe Peugeot 1007 krijgt verwisselbare interieurdelen. De industrie heeft goed naar de YCC gekekenij