De basislijnen van de koets, die gedomineerd worden door een flamboyant lijnenspel met wulpse vormen, werd niet geraakt. De aanpassingen blijven beperkt tot een nieuwe grille, andere lichtmetalen velgen, lichtunits en een strakker getekende achterbumper. Ook de opvallende handgreep op het kofferdeksel werd hertekend terwijl de constructeur meteen twee nieuwe koetswerktinten introduceert.
Aan de binnenkant merken we een nieuwe tweekleurige bekleding op. Hyundai belooft leder (standaard op GLS ‘S’) van een hogere kwaliteit. De nieuwe tellers zijn de meest opvallende nieuwigheid. Voortaan bestaat het instrumentarium uit twee grote tellers met een centraal daartussen geplaatste boordcomputer. Om bij vrieskou de ruitenwissers sneller operationeel te hebben, wordt ook nog een elektrische voorruitontdooiing aan de uitrusting toegevoegd.
De vernieuwde Santa Fe behoudt het gekende motorenpallet. Dat bestaat uit een 2.0 met 134pk, een 2.4 met 145pk en een 2.4 V6 met 173pk bij de benzines en 2.0 CRDi met 112 of 125pk wat de diesels betreft. Het aandrijfsysteem van de benzineversies wijzigt niet; de dieselversies nemen, voor zover het gaat over die vierwielaangedreven varianten, het elektro-hydraulische systeem van de Tucson -dat al naargelang het wegoppervlak tot 100% van de aandrijfkracht naar de voorwielen of 50% van het koppel naar de achterwielen stuurt- over. De basisversie GL wordt uit het aanbod geschrapt. De Santa Fe is daardoor verkrijgbaar vanaf € 22.399 (2.0 GLS). Dieselen kan met de 2.0 CRDi GLS vanaf € 24.399. Pas in januari gaat het model in première (eerst op het Salon van Detroit en dan op het Salon van Brussel), maar het model zal al vanaf half december bij de dealer te zien zijn.