In de vormgeving zijn het vooral de koffer, de C-stijl en de grille die naar de Golf verwijzen, maar dankzij een opgaande gordellijn en meer dynamische vormgegeven lichtunits oogt het uiterlijk meer gedrongen en gespannen. Voor de achterlichten wordt gebruik gemaakt van LED technologie en dat is een primeur voor deze klasse. Actief meesturende koplampen zullen optioneel leverbaar zijn. Het motorenpallet en de uitrustingsniveau’s zullen nagenoeg identiek zijn aan die van de vijfdeurs, maar VW sluit nu al de komst van een GTI uit. ESP, ABS, zes airbags en een CD-speler zullen tot de standaarduitrusting van alle Golf Plus behoren.
VW benadrukt, ongetwijfeld beducht voor intern kannibalisme, dat deze Plus dichter aanleunt bij de gewone Golf dan bij de Touran. De Touran spreekt vooral families die ruimte en functionaliteit willen. De Plus zal eerder alleenstaanden, koppels en mensen met een kleine familie -die wat meer ruimte en flexibiliteit wensen dan een gewone vijfdeurs kan bieden- aantrekken, aldus nog de constructeur. Exacte specificaties worden dichter bij de lancering, tijdens de eerste helft van 2005, bekendgemaakt. De Golf Plus krijgt een prijs tussen de Golf en de Touran in.