De Amerikanen hebben een regelrechte fixatie op buitenafmetingen en het is dan ook niet verwonderlijk dat het concept gevoelig langer en breder is dan het huidige model. Onder meer het ontbreken van deurklinken (de deur opent met een druk op de afstandsbediening), twee luchtdoorstroomopeningen voor de A-stijl, 21-duims lichtmetaal en een met 5cm gekrompen totale hoogte zorgen voor een potente gladde look. Het laadoppervlak groeide met een forse 30%. Een hertekende achtertrein, met voortaan onafhankelijk opgehangen wielen, zorgt uiteraard voor een significante vooruitgang op het vlak van rijeigenschappen. Onder kap van de concept huist dan ook een 4,6l V8.
De veiligheid wordt gegarandeerd door Roll Stability Control, dat ook op de Mercury Meta One concept zit en meteen op zo goed als alle Ford SUV’s ingebouwd zal worden. Deze bij Volvo ‘geleende’ technologie verhindert het omkantelen van het voertuig bij extreme manoeuvres. Aan de binnenkant heeft de concept vier individuele zitplaatsen. Er werd gekozen voor een kleurenschema met ‘Light Ice Blue’ en ‘Midnight Navy’. Gepolijst aluminium benadrukt de sportiviteit.