De toepassing van de tweede generatie van BMW’s valvetronic systeem levert meer vermogen en koppel op, waardoor de bovenstaande modellen gemiddeld 5% sneller accelereren dan de gelijknamige versies die momenteel in de catalogus staan. De nieuwe technologie, een verder doorgedreven gebruik van gewichtsbesparende materialen en een elektrische waterpomp, zorgen bovendien voor een verbruiksdaling tot 7%. De 523i, 525i en 530i nemen dan ook genoegen met respectievelijk 8,5, 8,7 en 8,8 liter voor de gemengde cyclus. Deze motoren worden allen aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld, maar automatisch rijden met even veel versnellingen kan tegen een meerprijs. De 530i kan ook gekoppeld worden aan de SMG sequentiële versnellingsbak.
De 525i en 530i zullen ook te koop zijn met de xDrive-aandrijflijn met permanente vierwielaandrijving. Dat is het systeem van de X3 dat intussen alweer verder ontwikkeld werd. De modellen, herkenbaar aan het tussenvoegsel ‘x’, kunnen dus beschikken over een aandrijflijn die de krachten permanent -in functie van de situatie en de beschikbare tractie- over beide assen spreidt. De 525xi en 530xi lusten per 100km een dikke drie deciliter meer en zijn 0,8 en 0,3 tellen trager in de sprint naar de 100km/u. Alle vijf de bovenstaande modellen komen er ook als Touring, waarmee het zescilindergamma voor de functionele variant compleet is.