De Leon komt er van meet af aan met vier motoren. De instapper wordt een 1.6 benzine die goed is voor 102pk. Een 2.0 FSI levert 150pk. Dieselen kan met een 1.9TDI met 105pk of een 2.0 TDI die in ons land 136pk zal leveren. De 1.6 en 1.9TDI worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak terwijl de twee topmotoren recht hebben op zes versnellingen. Optioneel kan de 2.0 FSI aan een Tiptronic-automaat gekoppeld worden terwijl de TDI-motor met dezelfde inhoud verkrijgbaar is met de briljante DSG-versnellingsbak. Het onderstel profiteert uiteraard van alle verbeteringen die bij VAG bij de introductie van het platform doorvoerde. Naast de onafhankelijke McPherson voortrein heeft de Leon heden dus ook recht op een volledig onafhankelijke achterophanging (multi-link).
Op de lijst met standaarduitrusting prijken onder meer elektro-mechanische stuurbekrachtiging, ABS, tractiecontrole, stabiliteitscontrole en zes airbags. Het model debuteert op het Autosalon van Barcelona en zal in Martorell van de band lopen. De fabriek bouwt de Leon met vier uitrustingsniveaus die in opgaande lijn luisteren naar de benamingen Reference, Stylance, Sport en Sport-up.