De dieselkrachtbron wordt gekoppeld aan een automatische zesbak van fabrikant ZF. Dankzij de aluminiumconstructie blijft het gewicht van de luxelimousine beperkt tot 1659kg. De diesel stuwt de XJ dan ook in 8,2 seconden naar 100km/u. Dat slechts één tiende trager dan de 3.0 V6 benzine. De topsnelheid bedraagt 225km/u. Het verbruiksgemiddelde blijft beperkt tot 8,1l/100km in de gemengde cyclus. Met een tankinhoud van 85l (inclusief 5,8l reserve) beschikt de XJ 2.7D dus over een autonomie van meer dan 1.000km.
Het uiterlijk wordt voor modeljaar 2006 subtiel gereviseerd. De ruitomlijsting van de voor- en achterruit is anders en de zijdelingse beschermstrips gingen op de schop. Gelamineerd glas verhoogt het auditief comfort van alle versies. De optielijst wordt aangedikt met onder meer een Bluetooth systeem en bandendrukcontrole. Grotere schijven moeten de remprestaties verbeteren. Tot de obligate aanpassingen horen uiteraard ook een set nieuwe lichtmetalen velgen (met diameters van 18 en 19 duim) en twee nieuwe koetswerkkleuren.