Aan de binnenzijde vinden we een combinatie van een analoge toerenteller en een digitale snelheidsmeter. De hele boordplank oogt sportief en bijna futuristisch. Toch had Honda niet alleen oog voor de stijl. Door, net als bij de Jazz, de benzinetank te herlocaliseren, biedt de nieuwste Civic opvallend veel interieurruimte. Er is een dubbele vloer achterin en de achterbank kan in één enkele moeiteloze beweging weggeklapt worden. De kofferinhoud bedraagt 456l.
Deze achtste generatie krijgt aanvankelijk drie motoren onder de kap. De instapper wordt een 83pk sterke 1.4l i-DSI benzinekrachtbron die genoegen neemt met 6,1l/100km. Een nieuwe 1.8l i-VTEC levert 140pk en vraagt in de gemengde cyclus slechts 3 deciliter meer dan de 1.4. De 140pk sterke huiseigen 2.2l dieselmotor, die debuteerde in de Accord en inmiddels ook de CR-V en HR-V aandrijft, wordt eveneens tussen de voorwielen van het nieuwe model gelepeld. Een nieuwe hybridevariant (die een 95pk sterke 1.3l benzinemotor en een 20pk sterke elektromotor met elkaar combineert) en een minimaal 200pk sterke Type-R uitvoering kunnen we na een jaar verwachten. Het model wordt begin 2006 gecommercialiseerd. De modellen voor de Europese markt zullen net als bij de huidige generatie in het Engelse Swindon van de montageband lopen.