Mazda verrijkt het aanbod van de nieuwe 5 met twee dieselversies. De monovolume krijgt een 2.0l viercilinder common-rail dieselmotor onder de kap. Die zal verkrijgbaar zijn in een uitvoering met een maximumvermogen van 110pk en 310Nm. Met ruim 1,6 ton op de weegschaalt sleurt die de 5 naar 100km/u in 12,9 tellen en bedraagt de topsnelheid 179km/u.
Naast de ‘Standard Power’-uitvoering komt er ook een ‘High Power’. Die heeft een identieke cilinderinhoud maar levert 143pk en 360Nm. Voldoende voor een sprinttijd van 10,4 seconden en een top van 197km/u.
Mazda koppelt beide motoren standaard aan een handgeroerde zesbak. Het verbruiksgemiddelde is identiek; 6,3l/100km voor de gemengde Europese cyclus. Verder krijgen beide zelfontbranders een partikelfilter in de uitlaatlijn. De Belgische marktintroductie volgt wellicht op het Autosalon van Brussel.