Wat protectie voor de inzittenden vooraan betreft zijn de C6, beide Fiats, de Mazda 5, Peugeot 407 en Toyota Yaris de beste leerlingen. Ze scoren allemaal vijf sterren. De rest van het deelnemersveld haalt nog 4 sterren, met uitzondering van de Chevrolet Matiz. Die valt danig uit de toon omdat de sowieso al gemiddelde score van 3 sterren wordt teruggebracht naar 2; een strafpunt omdat zich bij een zijdelingse aanrijding een potentieel levensbedreigende situatie voordoet. Alle testvoertuigen, inclusief de Matiz, scoren drie of vier sterren als het op de bescherming van kinderen aankomt. De C6 schrijft geschiedenis door de meest voetgangersvriendelijke auto ooit te zijn. De motorkap komt bij een aanrijding met een voetganger omhoog om ruimte te creëren tussen het opvangvlak en de harde motordelen. Dat werpt vruchten af en levert een score van 4 sterren op. De Seat Leon en Fiat Punto zijn ook zonder behoorlijk veilig en halen 3 sterren. De Jeep Grand Cherokee krijgt een blaam omwille van zijn ronduit gevaarlijke architectuur. Het model haalt niet eens één ster.
EuroNCAP crashed 15 modellen
De EuroNCAP herleidde weer 15 modellen tot schroot. Het gaat om de Chevrolet Matiz, Citroën Berlingo en C6, Daihatsu Sirion, Fiat Croma en Punto, Jeep Grand Cherokee, Kia Rio, Mazda 5 en 6, Peugeot 407 Coupé, Seat Leon, Toyota Yaris en VW Fox.
Geef commentaar
comments by Disqus