De eerste bevind zich tussen de beide achterwielen die hij aandrijft. Het is de krachtigste van de twee en tekent voor 38kW en maximale trekkracht van 660Nm. De tweede elektromotor zit binnenin het vliegwiel en speelt maximaal 15kW en 120Nm extra kracht door aan de voorwielen. Die krijgen ook alle kracht van de benzinemotor te verwerken. De auto recupereert vertragingsenergie (die wordt opgeslagen in de onzichtbaar en met miniem ruimteverlies ingewerkte batterijen), schakelt bij vertraging of stilstand automatisch de verbrandingsmotor uit en is in staat tot 20km aan één stuk bij een snelheid van maximaal 50km/u enkel de elektromotoren in te schakelen.
Door het hoge koppel dat de elektromotoren weliswaar kortstondig genereren, is de Saab Biopower Hybrid Concept een stuk sneller dan de productieversie met de conventionele verbrandingsmotor zonder dat dit een weerslag heeft op het verbruik. De spurt naar 100km/u duurt slechts 6,9 in plaats van 8,8 seconden.