Het nieuwe 3.456cc grote aluminiumblok maakt gebruik van dubbele variabele kleppentiming en een inlaatkanaal met variabele lengte. Bij 6.200 bereikt de centrale z’n maximale vermogen van 276pk terwijl de maximale trekkracht van 342Nm bij 4.700t/min ter beschikking is. Het blok wordt door Lexus gekoppeld aan een vijftrapsautomaat met nieuw ontwikkelde sturingslogica. Naast een soepele schakelmodus, beschikt de bak ook over een S(port)-stand die de bestuurder de kans geeft sequentieel te schakelen, een preciezere besturing oplevert en krachtiger op de motor remt. Het is nog steeds een integraalaandrijving die de koets in beweging brengt. Behalve 35% krachtiger dan z’n voorganger, wordt de Lexus RX 350 ook 8% zuiniger. De gemengde cyclus kost slechts 11,2l benzine. Sprinten naar 100km/u doet de luxe-SUV in 7,8 tellen. De topsnelheid wordt door de elektronica bepaald. Bij 200km/u is het uit.
De ingenieurs hadden naast de besturing vooral oog voor het beperken van geluid en trillingen. Nieuwe isolatie voor de motorkap, een demper in het dashboard en verbeteringen aan het uitlaatsysteem zorgen ervoor dat er veel minder motorgeluiden en trillingen worden doorgegeven naar het interieur. Lexus monteert zelfs een voorruit met een akoestische binnenlaag. Die alleen laat het geluidspeil in het interieur met 3 dB afnemen.
De RX 350 is er in een Business-uitvoering -naar goede Lexus-gewoonte nog steeds rijkelijk uitgerust- vanaf € 47.840. De Executive staat in de prijslijst voor € 53.300. Daarboven vinden we enkel nog de RX 400h. Die is voortaan zelfs een tikkeltje minder krachtig (gecombineerd vermogen van de 211pk sterke 3.2l V6 benzinemotor en de twee elektromotoren is 272pk), maar de combinatie levert wel meer koppel.