Omdat de prestaties van Alfa’s wulpse sportcoupé wat te lijden hebben onder het hoge gewicht van het model, zal de Italiaanse autobouwer eind dit jaar een lichtere variant van het 3.2l V6 topmodel op de markt brengen. Het Q4-systeem -de permanente vierwielaandrijving- wordt uit de lijst met standaarduitrusting gekeild, maar blijft wel optioneel verkrijgbaar. Door die maatregel zou de Brera zo’n 130kg minder op de weegschaal zetten. Het leeggewicht van de 260pk sterke voorwieltrekker zou dan amper 30kg hoger uitkomen dan dat van de 1.470kg zware 2.2 JTS met 185pk. De 3.2 V6 moet dan z’n huidige sprinttijd (naar 100km/u) van 6,8 seconden kunnen verbeteren, maar in welke mate is nog niet bekend. Wellicht heeft de maatregel ook een gunstige invloed op het prijskaartje.
Rond dezelfde periode zal Alfa ook een sportkit aanbieden als alternatief voor het eerder op comfort getekende, relatief hoog gepositioneerde zitmeubilair van vandaag. Een aangepaste aankleding, sterk geprofileerde zijprofielen en een minimaal 3cm lagere zitting horen tot de ingrediënten. Tot slot zal Alfa Romeo ook andere interieurtinten aan het aanbod toevoegen. Momenteel is het binnenruim enkel in zwart verkrijgbaar.